maanantai 19. kesäkuuta 2017

Miniloma Helsinkiin minibudjetilla

Blogiasioiden tiimoilta sain hyvän syyn lähteä Alisan kanssa Helsinkiin. Teimmekin tyttöjen kesken miniloman viime viikolla.

Meidän on tarkoitus tehdä muutamia reissuja tänä kesänä ja koska budjetti on rajallinen, meillä oli aika pieni budjetti tämän Helsingin reissun kanssa. Hieno reissu kuitenkin saatiin toteutettua ja tässä muutamia hyviä vinkkejä mitä touhuta Helsingissä pienellä budjetilla.

Matkat taitoimme junalla ja etukäteen ostetut liput olivatkin suhteellisen edulliset. Junalla matkustaminen oli muutenkin todella vaivatonta lapsen kanssa.

Emme olleet ihan hirveästi tehneet etukäteen suunnitelmia ja junassa sainkin idean, että ensimmäisenä suuntaamme Linnanmäelle. Jäimme Pasilan rautatieasemalla pois junasta ja kävelimme Lintsille. Rannekkeiden sijaan meille riitti tälläkin kertaa pari ilmaista laitetta ja en voi kylliksi hehkuttaa Lintsiä juuri siitä syystä. Pääsimme hyvin käymään muutamat laitteet läpi ja ne olivat ehdottomasti riittävät tuomaan iloa Alisalle. Muutamissa laitteissa kävimme jopa pari kertaa. Aikaa meillä meni ruokailun kera pari tuntia.

Meillä oli Lintsin jälkeen hyvin aikaa ennen mun palaveria, joten päätin kävellä keskustaan. Alisalle meillä oli toki rattaat mukana, vaikka välillä hänkin käveli mukana.

Kävelimme matkan kiireettömästi ja pysähdyimme aina kun tuli jotain mielenkiintoista tai muuten näkemisen arvoista. Poikkesimme leikkipuistoissa sekä Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa. Suosittelen ehdottomasti juuri tällaista kiireetöntä ja ei niin suunniteltua reissua, sitä tulee poikettua paikoissa joissa ei ehkä muuten huomaisi poiketa!

Kesäaika toi haastetta hotellin valinnassa, nimittäin hotellien hinnat olivat todella korkealla! Äitini ei millään meinannut uskoa kun kerroin hänelle minkä hintaisia hotelleja oli tarjolla, mutta itse etsittyään totesi todellakin, että näin kesällä hinnat ovat pilvissä.

Löysin kuitenkin ihanteellisella sijainnilla ja edullisella hinnalla huoneen kehutusta Hotel Finn -hotellista. Hotelli sopi erinomaisesti yöpymiseen ja sehän oli se meidän pääasiallinen fokus. Huone oli tilava ja todella siisti, myös kylpyhuone oli remontoitu. Huoneen mahtava tehosteseinä teki ilmeestä todella tyylikkään.

Hetken levättyämme hotellissa, lähdimme Stockmannin muumikahvilaan, jossa minun oli tarkoitus tavata pari blogikollegaa palaverin merkeissä. Palaveerasimmekin pari tuntia Alisan leikkiessä muumitavaroilla, loppua kohden toki neidin hermo meinasi katketa raskaan päivän jäljiltä. Meillä oli sen verran kiva päivä, ettei hän malttanut lainkaan nukkua päiväunia.

Palaverin jälkeen meidän oli vielä tarkoitus lähteä syömään, mutta neiti oli sen verran väsynyt, että päädyin ostamaan meille syötävää hotellihuoneeseen. Kyllä vähän huvitti kantaa sushia ja salaattia huoneeseen, mutta ruoka oli hyvää ja sen jälkeen Alisa jo nukahtikin. Ennen nukahtamista Alisa totesi vielä, että olipa raskas päivä, onneksi saan nukkua nääääääin isossa sängyssä. :D

Itse sain vielä muutaman tunnin tehdä rauhassa blogijuttuja ja tuhansien askelien jäljiltä rasittuneet jalat saivat lepoa. Oli ihana pestä auringon paahteen ja pölyn rippeet iholta ja painella nukkumaan hotellin pehmeisiin lakanoihin.

Aamulla alkoi uudet seikkailut ja niistä lisää toisessa postauksessa myöhemmin tällä viikolla! :)

Välillä mua meinaa nolottaa julkaista näitä meidän reissupostauksia, kun nämä on vähän tällaisia pienen budjetin räpellyksiä, eikä mitään maailmanympärimatkoja. Meille ne on kuitenkin todella ihania ja muistorikkaita reissuja, joten toivottavasti tykkäätte näistä ihan tavallisista reissupostauksista! :)

1. Ei kaiken tarvitse aina olla niin mahtavaa ja kallista, että siitä jää hyvä muisto ja reissu on onnistunut. Itse olen huomannut, että parasta usein on se kunhan lapsi/lapset nauttii ja siihen ei yleensä tarvita kauhean suuria. Meillä esimerkiksi pojat olivat viime kesänä hirmu tyytyväisiä, kun yhtenä päivänä mentiin Helsingin keskustaan bussilla ja ajeltiin sieltä vielä mummilaan metrolla ;) Pojat, jotka kulkee aina autolla saa iloiseksi jo noin pienestä :)

1. Niinpä, jokin tavallisesta poikkeava juttu riittää usein, oli se sitten vaikka bussimatka. :)

2. Mukava päivä teillä ollut.
    Itse suosimme myös Lintsiä ja pienille tarkoitettuja ilmaisia laitteita. Isoille kun ostetaan rannekkeet ja vanhemmat pääsevät alueelle ilmaiseksi. Kuopus on tyytyväinen omiin laitteisiin (ilmaisiin). Kaikki ovat tyytyväisiä. Ja, kiitos vinkkauksesta hotellin suhteen!

1. Jep, Lintsi on kyllä erittäin jees! :) ja hotellia kyllä todella suosittelen! :)

3. Kuulostaa just mukavalta, hyvän mielen reissulta :) Reissu kun reissu, sitä paitsi, miusta ainakin on kiva lukea sellasista reissuista, joista itsekin saa ideoita, jotka on toteutettavissa, eli juurikin muita, kuin niitä maailmanympärysmatkoja :)

4. Meillä on neljä lasta ja todellakin harrastamme budjettilomailua. Me ei olla vuosiin käyty lasten kanssa Helsingissä lomailemassa. Viimeksi varmaan silloin kun lapsia oli kaksi. Ehkä olisi jo aika esitellä lapsille pääkaupunkia.

1. Helsinki on kyllä kiva, mutta näin "maalaisen" silmin kallis paikka. Kiva siellä kuitenkin on välillä käydä! :)

5. Budjettilomailu-vinkkejä on aina kiva saada! Meilläkään ei ole kamalasti rahaa laittaa mihinkään, mutta silti jotain pientä on aina kiva yrittää perheen kanssa tehdä.

1. Toivottavasti tästä oli apua! Kesällä tulossa kyllä varmasti lisääkin! :)