sunnuntai 5. helmikuuta 2017

Miten minä ehdin blogata? Esittelyssä Bloggaajan kalenteri!

Meillä on varsin hektinen arki, työt, harrastukset, perhe, koti ja kaikki muu oheistoiminta. Ihan kuten monessa muussakin perheessä. Joskus ihmiset mun ympärillä ja välillä minä itsekin ihmettelen, kuinka kaiken tämän keskellä ehdin kirjoittamaan tätä blogia. 

Bloggaaminen on aikaa vievää, vaikka sitä tekee vain harrastusmielessä. Varsinaisen blogikirjoituksen rungon laatimiseen ei sinänsä mene välttämättä kauaa. Toki tämä riippuu ihan siitä, kuinka laajasta aiheesta kirjoitan. Pelkän tekstirungon lisäksi, pitää kuitenkin suunnitella ja ottaa kuvat. Näin talviaikaan se on oikeastaan juuri se haasteellisin osuus. Viikolla olen yleensä ainakin yhtenä päivänä iltavuorossa, yritän tuolloin ottaa etukäteen suunnittelemani kuvat. Samoin viikonloppuisin. Jos viikolla illalla tulee jokin hyvä kuvausidea, on vaan pakko pistää se ylös ja toteuttaa kun valo sen sallii.

Mun bloggaamisessa kaikkein tärkeintä onkin suunnitelmallisuus. Koska aika on niin kortilla, mä en voi ns. blogata reaaliajassa. Tai sitten mun postauksia tulisi myöhän illalla aina silloin tällöin. Sain kuitenkin vähän aikaa sitten oivan apuvälineen bloggaamiseen, nimittäin Bloggaajan kalenterin. (saatu blogin kautta.) Tyylikkään mustavalkoinen kalenteri on mainio apu bloggaajan arkipäiviin.




Bloggaajan kalenterissa on oma kohtansa joka päivälle, johon voi merkitä postauksen aiheen, kuvat ja videot ja onko ne esimerkiksi editoitu. Kalenterissa on myös kohdat kuukauden postausideoille, vuosikello, joka on hyvä muun muassa arvontoja miettiessä ja sopiessa. Mainiot bloggaukseen liittyvät mietelauseet piristävät kalenteria.  Lisäksi kalenterissa on taulukko, jota voi täyttää seuratakseen kävijämääriä blogissa, facessa tai vaikka instassa.


Mulla on paljon tekstejä luonnoksissa, joskus kirjoitan pelkän otsikon ylös ja joskus lisäksi muutaman sanan ajatuksia. Bloggaajan kalenteri auttaa mua jäsentelemään postauksia, etteivät ne vain unohdu luonnoskansion perukoille. Sieltä on hyvä tarkistaa, että mitä mä olinkaan ajatellut julkaista ja koska. Kalenteriin pystyy myös merkkaamaan yhteistyöpostaukset, mikä on mulle tärkeä ominaisuus, sillä en halua julkaista yhteistyöpostauksia liian tiheästi. 

Mun bloggaaminen on siis hyvin pitkälle sitä, että aina kun on ylimääräistä aikaa, kirjoitan rungon postaukselle kännykällä, kuvat napsin keskitetysti silloin kun on valoa ja sitten iltaisin kun Samuli on omissa harrastuksissa ja Alisa nukkumassa, muokkaan kuvat ja viimeistelen tekstit, tähän menee oikeasti yllättävän paljon aikaa. Suunnitelmallisuudella ja ideoiden kirjoittamisella ylös, silloin kun niitä tulee, luonnoskansio pysyy täynnä ja postausten julkaisu tasaisena. Ajastan blogijulkaisut yleensä aamuksi ja somessa ne julkaisen yleensä iltapäivällä.

Meidän aikatauluilla reaaliajassa bloggaaminen on mahdotonta, mutta onneksi suunnittelulla ja ajastamisella ollaan selvitty tähän saakka. 

Kirjoitatko sä blogipostaukset ja julkaiset samantien, vai pursuileeko sullakin luonnoskansio, mistä sitten viimeistelet ja ajastat julkaisut? :)

PS. Bloggaajan kalenterin voit ostaa esimerkiksi TÄÄLTÄ!


*Kalenteri saatu blogin kautta, yhteistyössä Perheblogien kanssa.*



1 kommentti:

  1. Tuollainen kalenteri olisi kyllä hyvä. Itselläni kun kaikki suunnitelmat ovat erinäköisillä lappusilla! :)

    VastaaPoista

Jätä toki kommenttia! :)