maanantai 13. elokuuta 2018

Talouden välitilinpäätös!

Reilut puolisen vuotta sitten aloitin tiukemman talouskurin. Vinkkasin silloin teillekin 5 pientä askelta kukkaronherraksi. Halusin kääntää talousvaakani enemmän plussan puolelle. Aloitin meidän menojen tarkkailun ja turhien karsimisen. Laadin aluksi jokaisena tilipäivänä suunnitelmia kauppalistasta kuukauden ruokalistaan sekä kuukausibudjettiin. Lisäksi suunnittelin matka- ja hankintabudjetteja ja tein suunnitelmia niiden täyttämiseksi.

Aluksi olin suunnitelmallisempi kuin nyt.
Kesällä homma on vähän lipsunut, mutta toisaalta olen nyt paremmin perillä taloudestamme, joten jokaisen menon budjetoiminen ei tunnu enää ihan niin tärkeältä ja mielekkäältä, kunhan suuret linjat ja budjetit on laadittu. Löyhemmästä suunnittelusta huolimatta, pahimmilta ylilyönneiltä on vältytty ja rahat eivät ole loppuneet kertaakaan kesken. Nyt syksylle otin jälleen tavoitteeksi suunnitella ruokaostokset etukäteen, siinä huomaan selkeästi miten paljon säästyy rahaa sekä vaivaa.






Kuluttaminen on kivaa - yli varojen kuluttaminen ei. Kun taloudenpitoni on kääntynyt enemmän plussalle, se on mahdollistanut monia hankintoja, suunnitelmia ja tulevia matkoja.  Osittain tiukan kulujen karsimisen ansiosta pystyimme matkustelemaan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Matkustelemme niin koti- kuin ulkomaillakin ja toki osa matkoista tehdään aika pienellä budjetilla.  En halua kuitenkaan kaikkia säästämiäni rahoja käyttää matkailuun. Suunnitelmallisuus on antanut tietynlaista vapautta. Vapautta kuluttaa rahat niihin asioihin mihin todella haluaa rahaa käyttää.

Tiukempi talouskuri on muuttanut asenteitani. En arvosta enää materian määrää vaan ennemminkin laatua ja fiilistä. Vain tarpeeseen ostetut mieleiset asiat ovat lisänneet onnellisuutta. Kotiimme on löytänyt tiensä enenevissä määrin myös vanhoja tavaroita. Olen joutunut opettelemaan siihen, että minun ei tarvitse saada kaikkea nyt, mutta jos vielä pidemmän ajan kuluttua jotain haluan niin voin sen hankkia. En haksahda enää kaikkiin sisustustrendeihin tai jokaiseen uuteen lastenvaatemallistoon. Olen huomannut, että itselleni mielekkäämpää on panostaa elämyksiin ja esimerkiksi matkusteluun kuin materiaan. En tee enää juurikaan hutiostoja, koska hankinnat ovat tarkemmin harkittuja. Vaatekaappini on kokenut mullistuksen ja olen hankkiutunut eroon monesta turhasta vaatteesta, tilalle olen pyrkinyt hankkimaan ajattomia ja kestäviä vaatekappaleita.

Koen olevani säästäväinen, mutta en pihi. Haluan säästää rahaa, mutta haluan myös nauttia elämästä. Ainahan voisimme luopua edes toisesta autosta tai muuttaa halvempaan asuntoon, mutta joskus mukavuus ja elämänlaatu menevät säästämisen edelle. Osa sijoituksistani on tarkoitettu johonkin hamaan tulevaisuuteen lähelle eläkeikää, mutta en koe pelkästään eläkeikään säästämistä mielekkäänä, etenkin jos se tarkoittaisi kituuttamista nyt. Haluankin elää kivaa ja mielekästä elämää samalla sijoittaen tulevaisuuteen eri tavoin. Rahan sijoittamisella havittelen vakaata ja joskus kenties kevyempää elämää, kun taas esimerkiksi perheen yhteisellä ajalla ja matkustelulla sijoitan itseeni, perheeseemme ja henkiseen hyvinvointiin.

Mun mielestä on hyvä miettiä etukäteen mitkä on juuri teidän perheelle niitä asioita mihin haluatte panostaa ja mitkä taas on sellaisia, mistä voitte säästää. Näin ei edes tunnu siltä, että oikeastaan luopuisi mistään. Vaateostojen ja materian ohella mä olen vähentänyt ulkona syömistä, ruokahävikkiä ja herkkuja.


***


Pelkkä loputon säästäminen ei tietysti aina ole ainut vaihtoehto talouden parantamiseen, joskus on ihan paikallaan miettiä onko mahdollista hankkia lisätuloja jotain kautta. Itse aloitan todennäköisesti loppuvuodesta työskentelemään välillä viikonloppuisin. Viikonlopputyöt kasvattavat hieman kuukausipalkkaa, mutta samalla saan tilalle arkivapaita ja Alisan päiväkotiviikko on lyhyempi. On toki paljon erilaisia mahdollisuuksia hankkia lisätuloja, niistä pitää vain löytää itselle se sopivin vaihtoehto. Tietysti ensin talous kannattaa laittaa muutoin kuntoon, ettei käy niin että tekee pirusti enemmän töitä ja rahat kuluvat silti entiseen tahtiin eikä lisäansioista tavallaan hyödy mitenkään. 

Ennen kaikkea tiukempi talouskuri on antanut mulle mahdollisuuden sijoittaa enemmän rahaa tulevaisuutta varten monin eritavoin. Vielä on matkaa ja parannettavaa, mutta ajattelisin että olen ihan hyvällä tiellä. Vaikka olen joistain jutuista luopunutkin, niin oikeastaan musta ei tunnu siltä. Ne asiat, joista olen luopunut, eivät sitten lopulta olekaan olleet kovin tärkeitä. Tilalle olen saanut sitten enemmän sellaisia asioita, jotka tekevät mut onnellisemmaksi.

Tästä on hyvä jatkaa kohti loppuvuotta sekä joulua, joka kesäloman lisäksi onkin niitä vuoden kulutuspiikkejä ainakin omalta osaltani. Voisikohan tämä joulu olla erilainen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommenttia! :)