maanantai 12. maaliskuuta 2018

Ratsastuskokeilu aikuisena - Hyvinkään Ratsastuskeskus

Minä en ole mikään erityinen eläinihminen. Mulla on huonoja kokemuksia ratsastamisesta lapsuusajoilta ja sen jälkeen olen tiukasti pysytellyt pois hevosten läheisyydestä. Viikonloppuna Hyvinkäällä mulle tarjoutui mahdollisuus kokeilla ratsastamista näin aikuisena. Kokeilun meille tarjosi yhteistyönä Hyvinkään Ratsastuskeskus.


Hyvinkään Ratsastuskeskus

Hyvinkään Ratsastuskeskus

Hyvinkään Ratsastuskeskus

Ratsastuskaverinani oli Lapsiparkki -blogin Såfin ja kummallakaan meillä ei ollut mainittavaa kokemusta ratsastamisesta, niitä mun muutamaa ratsastustuntia lukuunottamatta. Olimme molemmat todella jännittyineitä! Eikä tietysti suotta, hevoset ovat kuitenkin isoja eläimiä. Hyvinkään Ratsastuskeskus tarjoaa kuitenkin alkeistunteja ja -ryhmiä myös aikuisille, joilla ei ole lainkaan ratsastustaustaa.

Hyvinkään Ratsastuskeskus esiteltiin meille toisen osakkaan toimesta ja itselleni jäi toiminnasta todella ammattimainen ja eläinystävällinen olo. Jännityskin hieman laantui, koska ratsastusopettajallamme oli vuosien kokemus ja vankka tietotaito. 

Hyvinkään Ratsastuskeskus käsittää suuren maneesin, kentän pihalla sekä talleja ja pihattoja hevosille. Näin talvella ratsastustunnit pidetään pääsääntöisesti maneesissa. Kaksi suurehkoa hevosta talutettiin tallista maneesiin meille ja siinä kohtaa kun oli aika kiivetä satulaan, mietin kuinka kauan mahtaisin hepan satulassa pysyä tippumatta. Tunnin aikana opettelimme käyntiä ja käännöksiä ja jopa kokeilimme ravia. Molemmat meistä pysyi satulassa tippumatta! Saimme itse taluttaa hevoset takaisin talliin tunnin jälkeen ja vastaan tuli ryhmä nuoria hevosien kanssa ja vitsit he näyttivät ammattilaisilta! Itsestänihän varmasti huokui se, että olen aloittelija ja pukeutunut kaiken lisäksi puoliksi Samulin vaatteisiin! :D


Hyvinkään Ratsastuskeskus

Hyvinkään Ratsastuskeskus

Hyvinkään Ratsastuskeskus

Hyvinkään Ratsastuskeskus

Hyvinkään Ratsastuskeskus

























 
***


Ratsastuksen ei syyttä sanota olevan myös hyvä liikuntamuoto. Itselläni ainakin ratsastus tuntui tunnin jälkeen myös lihaksissa. Mulle jäi lisäksi todella kiva kuva ratsastuksesta harrastuksena ja sain ihan hyviä näkökulmia siihen liittyen. Monessa liikuntaharrastuksessa kilpaurheilu on se tavoite, mutta ratsastusta on helppo vain harrastella omaksi iloksi ilman sen kummempia tavoitteita. Hyvinkään Ratsastuskeskus siis tarjoaa sekä tavoitteellista ratsastamista, kuin ihan harrasteratsastusta. Ratsastus sopii myös monen ikäiselle, sillä nuorimmat tunneilla kävijät ovat alle kolmevuotiaita! Alisakin siis voisi hyvin jo nyt käydä ratsastustunneilla, täytyy pitää nämä seikat mielessä kun seuraavaa harrastusta Alisalle mietimme.


Kiitos Hyvinkään Ratsastuskeskus tunnista! Ja kuvista kiitos Team leaderimme Sari ja Lapsiparkki -blogin Såfin! <3

2 kommenttia:

  1. Vau, mä oon siis niin ylpeä meistä! Kyllä huomasin etenkin näin jälkeenpäin miten paljon olin jännittänyt kyseistä tuntia.. :D

    VastaaPoista

Jätä toki kommenttia! :)