tiistai 16. lokakuuta 2018

MINULLAKO REFLUKSI?

Pitkin syksyä olen rampannut lääkärissä. Kaikki alkoi siitä kun menin lääkäriin pitkittyneen flunssan ja ääniongelmien takia. Jatkuva sairastelu alkoi olla puuduttavaa. Mä en ole koskaan aiemmin sairastellut pahemmin ja mulle tuli vähän yllätyksenä nopeasti mua alettiin tutkimaan ja miten tosissaan kaikki lääkärit olivat. Olin ajatellut, et vastaanotto on tyyliin "syö enemmän vitamiineja.."





Syksyn aikana mulle on tehty erilaisia testejä ja kokeita. On ollut verikokeita, puhalluskokeita... Olen käynyt lääkärissä lähes viikottain. Olen kokeillut erilaisia lääkkeitä ja toivonut, että joku niistä auttaisi. Oireiden syyksi on epäilty mm. sisäilmaongelmia, astmaa ja nyt viimeisimpänä refluksia.

Etenkin refluksi tuli mulle ihan puskista. Se on minulle enemmän tutumpi vauvojen oireena, vaikka kuulemma se on aikuisten versionakin yleinen. En aiemmin ollut ajatellut, että mua närästäisi, mutta ilmeisesti jotkut oireistani kuitenkin selittyvät sillä. Mulla on ollut rintalasta kipeä koko syksyn ja olin ajatellut, että mulla on rintalihakset jumissa, mutta nyt lääkityksen jälkeen huomaan tuonkin oireen lieventyneen. Oliko siis jumiutuneet rintalihakset sittenkin närästystä? :D Vielä kun aamuinen tukkoisuus helpottaisi.

Perjantaina sain lääkkeet refluksiin ja listan vältettävistä ruoka-aineista. Muut rajoitteista vielä menee, mutta kahvi vähän kirpaisee. Onneksi on edelleen okei juoda muutama kuppi joskus. Lista on muuten aika perus: ei rasvaista ruokaa, ei sipulia, ei suklaata (sniiiiif), ei sitrushedelmiä jne. Tärkeintä olisi syödä terveellisesti ja vähän kerrallaan rauhassa. 




Lääkettä testataan nyt muutaman viikon ajan ja sen jälkeen katsotaan mikä on vaikutus. Tässä vaiheessa juuri epätietoisuus on pahinta ja siksi toivoisin että syy vaivoihin selviäisi mahdollisimman pian. Jos syy ei ole refluksi, ainakin tulee nyt keskityttyä elämäntapoihin, eli ei huono asia sekään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommenttia! :)