tiistai 10. heinäkuuta 2018

Islanti road trip: Snæfellsnes

Lähden nyt purkamaan tätä Islannin road trippia reissua ihan kronologisesti ensimmäisestä päivästä alkaen. Tai no totta puhuen toisesta. Ensimmäisenä päivänähän saavuimme alkuillasta Keflavikin kentälle, josta haimme myös vuokra-auton ja suuntasimme kohti hotelliamme Reykjavikiin. Hirveästi enempää emme ensimmäisenä iltana tehneet, vaan suuntasimme ajoissa nukkumaan ajoissa, sillä ensimmäisenä kokonaisena päivänä oli luvassa aika paljon ajamista.

Snafellsnesin niemimaa on hieman Reykjavikista pohjoiseen ja valikoitui meidän reissulle viimeisenä kohteena. Alunperin meidän oli tarkoitus kiertää ensimmäinen päivä Reykjavikissa, mutta onneksi onneksi onneksi lähdimme kohti Snaefellsnesia, sillä lopulta se oli ehkä reissun hienoin päivä!

Aikaerosta johtuen Alisa herätti meidän noin 05.30. Pääsimme siis lähtemään päivän reissulle aiemmin kun olimme suunnitelleet, heti seitsemän jälkeen kun olimme käyneet aamupalalla. Lähdimme ajamaan kohti pohjoista ja ihastelimme Reykjavikia reunustavia vuoria ja välillä pysähdyimme ihailemaan maisemia ja niitähän tällä reissulla riitti!

Alitimme Hvalfjörður -lahden noin kuusi kilometriä pitkän tunnelin kautta. Huom. tunneli maksaa muutaman euron, mutta oikaisee ja säästää ajassa. Lue kuitenkin postaus loppuun, sillä illalla kiersimme lahden ja se kannatti ehdottomasti!

Borgarnesissa kävimme hieman kaupassa ja jatkoimme kohden ensimmäistä varsinaista pysähdyspaikkaamme. Arvoimme pitkään pysähdymmekö mennessä vai tullessa täällä, mutta onneksi tehtiin se heti aamulla, sillä illalla palatessamme Alisa oli syvässä unessa.

Landbrotalaug

Haluaisitko kylpeä näissä maisemissa?

Olin lukenut erilaisista oppaista näistä huikeissa maisemissa olevista kuumista lähteistä. Lähteet sijaitsevat ihan Snaefellsnesin niemimaan alussa, tien 54 varrella. Isommalta tieltä pitää poiketa hiekkatielle, jotta kohteen löytää. Paikka löytyy kyllä Google mapsista, joten sen perusteella navigointi kyllä onnistuu.

Me uimme isommassa altaassa, johon johdettiin rautaputkella vettä läheisestä kuumasta lähteestä. Tullessamme uimaan, paikalta oli juuri lähdössä suomalainen kaksikko ja sitten meidän lähtiessä paikalle saapui toinen kaksikko. Uida saimme kuitenkin ihan kaikessa rauhassa. Lähellä oli myös ihana kahden hengen lähde, mutta Alisan kanssa päädyimme nyt tähän isompaan.

Lämpöasteita ilmassa oli noin 15 ja altaan vesi tuntui ihanan kuumalta. Tunsin kädellä miten maan sisältä pulppusi kuumaa vettä, se oli niiiiin huikeaa! Uiskentelu kuumassa lähteessä aamulla oli hyvä idea, sillä oli hämmästyttävästi virkistävä vaikutus ja kun jatkoimme ajamista, tunsin oloni rennon hyväksi. Meillä oli muuten Alisalle mukana kylpytakki, mikä oli tosi hyvä juttu juuri näitä luonnonvaraisia kylpyjä ajatellen!

Lähteiltä lähdimme ajamaan niemimaan poikki tietä 56 ja matkalla oli kyllä upeita maisemia. Suosittelen ehdottomasti ajamaan tätä kautta niemimaan pohjoispuolelle.

Kirkjufell

Ajoimme suloisten pikkukylien ja vuorien läpi ja päädyimme ihailemaan Kirkufellin vuorta ja viereisiä vesiputouksia. Kirkjufell on tunnettu kuulemma myös Game of Thronesista, mutta itse en ole kyseistä ohjelmaa katsonut. Kirkjufell kuitenkin sijaitsee ihan tien vieressä, joten se löytyy helposti.

Vietimme tovin maisemia ja putouksia ihaillen, kuten moni muukin turisti. Tietyillä turistipaikoilla, kuten täällä, oli paljon ihmisiä Islannin mittakaavalla, mutta ei toki vielä ryysikseksi asti.

Snaefellsnesillä näkee paljon jo ihan ajamalla niemimaata pitkin, sillä yksi päivän parhaista antimista oli juuri maisemat. Kirkjufellilta lähdimme edelleen kohti ihan niemen kärkeä ja kiersimme Snaefellsnesjökull -tulivuoren. Tulivuori oli lumihuippuineen todella upea ja näkyy pitkälle. Tämä vuori tunnetaan puolestaan Jules Vernen Matka maan keskipisteeseen -kirjasta, jossa juuri tämän vuoren kraaterista matka alkaa.

Dritvik Djúpalónssandur

Seuraavana edessämme oli Dritvik Djúpalónssandur. Huikean kauniit kalliot ja musta kiviranta ihan niemimaan kärjessä. Mystiset kalliot sekä ranta täynnä ihan sileitä ja lähes pyöreitä kiviä. Oma yksityiskohtansa rannalla oli joskus aikoinaan sinne haaksirikkoutuneen laivan ruostuneet osat.

Vietimme kallioilla ja rannalla aikaa näköaloja ihaillen, kunnes oli aika lähteä takaisin Reykjavikia. Tarkoitus oli pysähtyä vielä lähellä olevilla Londrangar kallioilla, mutta pienin matkustajamme takapenkillä simahti ja päätimme vain ajella takaisin maisemista nauttien.

Meille sattui reissun upein päivä juuri tälle reissulle, parikymmentä astetta lämmintä ja lähes pilvetön taivas. Ei ihan perinteinen sää Islannissa, mutta kiva, että se osui juuri tälle päivälle. Kunnon takit olivat silti tarpeen kovan tuulen takia.

Takaisin ajellessa jätimme tuon Hvalfjörður lahden alittavan tunnelin välistä ja kiersimme lahden rantaa pitkin ja tämä ehdottomasti kannatti! Matkalla oli aivan todella upeita ja huikeita maisemia. Välillä pysähdyimme niitä ihailemaan. Lahdella on joskus nähty myös valaita, mutta nyt niitä ei näkynyt. Suosittelen ehdottomasti ainakin toiseen suuntaan varaamaan sen ylimääräisen puolituntisen, että voitte kiertää tuon lahden, se oli ehdotomasti sen väärti.

Näimme ihan uskomattoman paljon yhden päivän aikana, kaikkea en edes kirjoittanut tähän postaukseen tai ikuistanut kuviin, muuten tämä postaus olisi ollut kilometrin pitempi. Suosittelen ehdottomasti Snæfellsnesin niemimaan mahduttamista lyhyemmällekin Islannin reissulle. Matkalla on paljon ihania maisemia ja suloisia pieniä kyliä. Niemimaan kiertää näppärästi yhdessä päivässä, toki sieltä löytyisi nähtävää useammaksikin päiväksi, mutta reissun jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että mikä tahansa aika Islannissa on liian vähän.

Illaksi palasimme siis Reykjavikiin ja majoituimme samassa pienessä hotellissa kuin edellisenäkin yönä. Kiertelimme illalla vielä kaupungilla, mutta kirjoitan Reykjavikista vielä oman postauksensa.

Toivottavasti nämä reissupostaukset ispiroivat teitäkin! :)