tiistai 13. maaliskuuta 2018

Kuinka usein äiti voi vaihtaa vapaalle olematta huono äiti?

Voiko äiti ylipäätään vaihtaa vapaalle olematta huono äiti? No mun mielestä voi tietenkin. Oikeastaan mä olen sitä mieltä, että äideille tekee ihan hyvää käydä välillä tuulettumassa! 

Joskus kuitenkin mietin, että olenko huono äiti jos käyn ulkona kavereiden kanssa. Keskimäärin käyn ulkona muutaman kuukauden välein. Määrä lisääntyi hieman sen jälkeen kun pari vuotta sitten palasin työelämään. Meillä on työporukan kanssa tapana viettää silloin tällöin aikaa yhdessä ja ehdottomasti haluan noihin illanviettoihin osallistua vaikka olenkin äiti. ;) Meillä on tiimin kesken todella hyvä henki ja varmasti meidän yhteishenkeä on lujittanut se, että vietämme välillä aikaa myös vapaa-ajalla. Toki käyn ulkona myös Samulin ja muiden kavereiden kanssa. Viimeksi vietin hotelliviikonloppua blogikollegoiden kanssa.





***


Mun mielestä juhlimisen tai vapaa-ajan määrä ei sinänsä ole se ydinasia vaan ennemmin se, miten se vaikuttaa lapseen. Meillä yleensä Alisa on isin kanssa kotona, tai sitten isovanhempien luona. Itse käytän todella harvoin alkoholia edes paria viinilasillista enempää, joten yleensä olen heti seuraavana aamuna jo siinä kunnossa, että voin olla Alisan kanssa. Tästä syystä en ole koskaan kokenut ongelmaksi tuota ulkona käymistä, eri asia olisi jos makaisin seuraavana aamuna hirveässä darrassa. Tuolloin olisi varmasti parempi, että Alisa olisi isovanhempien luona. Aina vapaalle vaihtaminen ei todellakaan tarkoita mitään pilkkuun asti yökerhossa tanssimista. Rehellisesti sanottuna en edes muista koska olisin näin tehnyt, mutta ei siinäkään mitään pahaa ole! Itselleni sopii nykyään ajoissa aloitettu ilta ja muutama viinilasillinen, usein viimeistään puoliltä öin olen jo valmis nukkumaan (ei, en alkoholin takia, vaan väsymyksen.;D)

Mun mielestä hyvä äiti muistaa ajatella myös itseään, oli se vapaalle vaihtaminen sitten se hotelliyö, yökerho, viinilasi kotona tai vaikka iltalenkki. Joskus ennen Alisan syntymää kuulin kyllästymiseen asti siitä, kuinka elämä loppuu seinään ja missään ei enää pääse käymään kun lapsi on syntynyt. Ei Alisa ole minua häkkiin lukinnut ja avainta nielaissut. Totta kai elämässä moni asia on muuttunut vapaa-ajankin suhteen, mutta mun mielestä on ollut kiva säilyttää tasapaino myös oman elämän suhteen. Onneksi se on ollut mahdollista.




***


Viikonloppuna tapasin aika monta äitiä ja yhden isän. Kaikki tuntuivat nauttivan vapaaillasta ja ilmeisesti myös kaikkien lapset ihan selvisivät tästä viikonlopusta. Vastauksena otsikossa esittämääni kysymykseen: ei varmaankaan ole olemassa oikeaa määrää. Hyvä määrä riippuu lapsesta ja äidistä, mutta kyllä mä silti kannustan ajattelemaan joskus ihan vaan itseään ja ottamaan sitä vapaata aikaa, jos vaan mahdollista. Itse ainakin jaksat noiden hetkien jälkeen arkea paremmin ja väitän jaksavani olla tuolloin myös parempi äiti. Perheen hyvinvointi määriytyy kuitenkin jokaisen perheenjäsenen omasta hyvinvoinnista, eikä mun mielestä kenenkään perheenjäsenen hyvinvointia voi väheksyä, vaikka sitä aina ensisijaisesti lasta ajatteleekin.


Ugh! En siis jatkossakaan tunne huonoa omatuntoa omasta ajasta, älkää tekään!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommenttia! :)