keskiviikko 23. tammikuuta 2019

MINÄ NYT JA KYMMENEN VUOTTA SITTEN

Lapsena halusin usein katsella mun vanhempien luokkakuvia ja kyselin kuvassa olevien nimiä, mua ihmetti kun mun vanhemmat ei muistanut enää jokaisen nimeä. Mietin silloin, että miten joku ei voi muistaa koulukavereidensa nimiä. Valitettavasti nyt mä huomaan, että olen itse siinä pisteessä, ettei kaikkien nimet enää tulekaan salamana mieleen.

Tätä postausta tehdessäni huomasin yllättävän monen asian kadonneen mielestäni. Mitä tapahtui vuonna 2010 tai 2012? Mikä oli merkittävää elämässäni tuolloin? Kun somessa julkaistiin tuo 10v profiilikuva -haaste, rehellisesti sanottuna ajattelin ensin että enhän minä ole kymmentä vuotta ollut Facebookissa! Tarkastin asian ja olihan se kymmenen vuotta ylittynytkin jo hyvän matkaa.

Liityin Facebookiin 2008 ja FB oli tuolloin hyvä jatkumo IRC-Gallerialle (en halua edes miettiä minä vuonna sinne liityin...) Nykyään mä käytän Facebookia melko vähän. Päivitän sinne mitään todella harvoin, vaikka lähes joka päivä siellä käynkin selailemassa. En jotenkin tykkä Facebookin hengestä enää. Olen jopa pari kertaa harkinnut lakkauttavani tilin, mutta blogin kannalta fb on tärkeä ja ainakin niin kauan kun blogi elää, elää myös Facebook tilini. 

Keräsin kuvia kymmenen vuoden ajalta ja kuvien lisäksi ajattelin kirjoittaa vuosista muutaman sanan.




Alkupään Facebook-kuvista monet olivat vanhoja kuvia ja peruja galtsuajoilta. 2009 vuodelta löytyi kuitenkin pari kuvaa, jotka oikeasti ovat tuolta vuodelta. Ryhti on kyllä yhtä mahtava kuin nykyäänkin! Toisessa kuvassa poseeraan vanhojentansseissa ja tuon päivän muistankin oikein hyvin. Mulla on aika vähän muistoja lukiosta joka jälkikäteen vähän harmittaa. Halusin lukioon Tampereelle ja pääsinkin sisään hyvässä maineessa olevaan lyseon lukioon, jonka vanhoista oppilaista suurin osa on jotain super menestyneitä. Lukio oli rankka, vaikka olin aina ollut hyvä koulussa. Kuljin pitkää koulumatkaa päivittäin ja 2009 aloitin työt koulun ohella. Jälkeenpäin ajatellen olisin valinnut lähilukion, tie olisi ollut helpompi. Tiedän äiti, että yritit sanoa sen sata kertaa...

2009 täytin myös 18 vuotta. Ja sitä päivää odotin hulluna. Mulle tärkeintä oli ajokortin saaminen ja se on myös jäänyt tuolta vuodelta mieleen. Jälkeenpäin mietin myös kuinka aikuinen mä olin olevinani tuolloin. Hahaha!

Toisessa kuvassa olen äidin kanssa Pariisissa ja tajusin just että se on meidän edellinen kahden kesken tehty reissu! Onneksi mennään maaliskuussa kahdestaan Lontooseen, johan oli aikakin!




2010 en ilmeisesti ihan hirveästi ottanut itsestäni kuvia. Huomaa muuten hyvin ettei mulla tuolloin ollut älypuhelinta! Kuvia ei nimittäin ihan hirveästi ole... Tämä kuva on mun lakkiaisista, viimein lukio takana ja kohtalaiset paperit ulkona. Edelleen olen sitä mieltä, että musta olisi ollut enempäänkin, mutta polku kulki sitten vähän eri reittiä.

Aloitin myös välivuoden ja työskentelin edelleen Abc:lla. Muistelen kyllä lämmöllä noilta vuosilta juuri absilla työskentelyä, työkavereita ja asiakkaita. Terkut kaikille teille, jotka luette tätä!




Vuonna 2011 tein ensimmäisen pitkän kaukomatkan ja kävin Sri Lankalla, josta vasemman puoleinen kuva on. Kesällä kävin lentopalloleirillä Italiassa ja olinkin unohtanut kuinka monta vuotta valmennusjutuista jo on. Vaihdoin myös työpaikkaa ja pääsin sisään ammattikorkeakouluun. Luulin, että tiesin mitä haluan tehdä isona... Ekana vuonna en osannut vielä elää opiskelijaelämää, kun halusin vaan olla vastuullinen aikuinen. Onneksi tilanne myöhemmin korjaantui! :D 




2012 oli monien sattumusten summa. Mun elämässä alkoi tuolloin tavallaan aika haasteelliset ajat, vaikka lomakuvissa Thaimaan auringon alla hymyilenkin. Toki tuolloin alkaneet tapahtumat johti lopulta siihen, että tänään mulla menee niin paljon paremmin. 

Loppuvuodesta muutin myös yksiööni Tampereelle, josta tuo mustavalkokuva taitaa olla. Aloin myös hieman elää mun kadotettua nuoruutta ja pääsin kiinni opiskelijaelämään.




2013 on ehkä mun elämän hurjin vuosi! Juhlin silloin paljon, välillä arkenakin. Mulla on kyllä paljon hyviä muistoja kavereiden kanssa. Tein myös hulluna töitä, välillä parissakin paikkaa saman päivän aikana. Tykkäsin kuitenkin mun työstä joten se ei haitannut. Tuolloin vissiin hankin ekan älypuhelimen kun kuviakin (selfieitä) tuolta vuodelta oli paljon aikaisempaa enemmän. ;D

Hurjin juttu oli ehkä se, kun päätin muuttaa Samulin kanssa Turkuun ja hypätä tyhjän päälle. Oma perhe kaukana, ei töitä... Molemmilla oli opinnot kesken, mulla kuitenkin jo loppusuoralla. Nyt kaikki tuo tuntuu tosi hurjalta, mutta onneksi uskalsin tehdä sen päätöksen, koska kaukosuhteilukin olisi pidemmän päälle rassannut.

Kiva huomata, miten lopulta olen rakentanut elämän tänne Turkuun ja nykyään osa perheestäkin on lähellä! 




2014 mullistukset jatkui ja heti alkuvuodesta huomasinkin olevani raskaana. Tein osa-aikatöitä ja valmistelin samalla mun opinnäytetyötä. Sainkin sen valmiiksi ennen kuin Alisa syntyi ja valmistuin kun Alisa oli kuukauden ikäinen. Olin super onnellinen! Loppuvuodesta siirryinkin käyttämään enemmän Instagramia.




2015 vuoden kaikki kuvat ovat alunperin julkaistu Instagramissa. Olin koko vuoden kotona Alisan kanssa. Käytiin kerhoissa ja kaupungilla. Eniten mua näissä kuvissa ihmetyttää kuinka mä oon jaksanut laittautua tuolloin ihan kotonakin.. Pitäisköhän sitä vähän aktivoitua. :D Osasyyllinen voi toki olla myös blogi, jonka aloitin tuolloin. 




2016 vuoden kaikki kuvat ovat alunperin blogikuvia, mutta Facebookista alkaa hyvin huomata, etten enää kovinkaan paljon päivitä sinne mitään. 2016 aloitin myös nykyisessä työpaikassani ja meillä alkoi päiväkotiarki. Elokuussa muutettiin myös tänne meidän omaan kotiin!




Hääthääthäät! Jos 2017 vuodesta joku asia on jäänyt mieleen ja näkynyt Facebookissa niin häät! Koko vuosi taisi olla varsinaista häähumua, mutta ihanaa sellaista. Häät oli ihanat. Rankka vuosi kuitenkin vaati veronsa kun loppuvuodesta olin ihan loppu.




2018 oli ihana vuosi. Pitkästä aikaa mulla oli mahdollisuus matkustella ja viime vuosi olikin supermatkailuvuosi. Myös melkein kaikki mun kuvat Facebookissa oli joltain reissulta. Mauritiuksen matka sytytti taas sen matkailukipinän ja toistaiseksi se ei ole sammumassa.

Yksi iso muutos minkä tajusin näitä kuvia katsellessani on suhtautuminen mun ulkonäköön. Noissa kymmenen vuoden takaisissa kuvissa kuvittelin olevani lihava ja halusin laihtua hirveästi. Olisipa ollut kristallipallo, joka kertoisi että vuonna 2018 (ja 2019) olen paljon lihavampi ja silti pirun onnellinen ja sinut itseni kanssa.


Kun katson tätä kymmentä vuotta taaksepäin näen itsessäni ison muutoksen. Vuosiin on mahtunut paljon pahaa, mutta myös hyvää. Olen tehnyt monia huonoja valintoja, mutta enemmän kuitenkin niitä hyviä. Etenkin viimeiset viisi vuotta on mennyt tosi hyvin. Paremmin kuin olisin ikinä uskonut. Olen löytänyt mun paikkani. Vuonna 2009 en olisi voinut kuvitella mulle tällaista elämää kuin mitä nyt elän, koska en tuolloin ehkä tiennyt, että näin hyvää voi olla.


2019 on vielä kysymysmerkki. En ole ottanut itsestäni yhtään julkaistavaa kuvaa tänä vuonna! Korjataan tilanne viimeistään reissulta ja lupaan päivittää taas ne pakolliset matkakuvat Facebookiin. Sitä vaan mietin, että vieläköhän kymmenen vuoden päästä olen Facebookissa? Ehkä. Tai ehkä tilalle on tullut jotain ihan muuta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommenttia! :)