tiistai 27. helmikuuta 2018

Amsterdam parissa tunnissa

Mauritiukselle mennessä meillä oli viiden tunnin vaihtoaika Amsterdamin  Schipholin lentokentällä. Olin ottanut etukäteen selvää, että meillä olisi mahdollisuus käydä Amsterdamin keskustassa tuossa ajassa.

En ole aiemmin moista kokeillut, joten olin hieman epävarma miten onnistuisimme tässä. Schipholin lentokenttä on kuitenkin todella selkeä ja löysimme helposti kentän juna-asemalle. Ostimme automaatista liput ja etsimme taululta junan, joka menisi Amsterdamin päärautatieasemalle (Amsterdam C).

Juna lähti siis lentokentän alakerrasta ja matkustaminen oli todella yksinkertaista. Juna keskustaan kesti noin vartin ja junassa kuulutukset olivat myös englanniksi.

***

Matkalla keskustaan näimme Amsterdamin lähiöitä ja täytyy sanoa, että niistä jäi jotenkin nuhruinen fiilis ja ihan jäätävän kokoisia kerrostaloja ja söpöjä omakotitaloja. Matkustusajankohtamme ei varmasti ollut paras mahdollinen ja Amsterdam näytti aika rumalta. Haluaisin nähdä kaupungin keväällä tai kesällä.

En ollut etukäteen ihan hirveästi tutustunut Amsterdamin nähtävyyksiin, mutta lentomatkalla olin lukenut pienen matkaoppaan kaupungista ja suunnitellut meille sen pohjalta parin tunnin reitin.

Päärautatieasemalta lähdimme kävelemään kanavien rantoja pitkin kohti Madame Tussaud -vahakabinettia. Olimme ajatelleet, että piipahtaisimme siellä, mutta sinne oli todella pitkä jono. Aika ei tällä kertaa antanut myöden jäädä odottelemaan ja jatkoimme matkaa. Lauantaina liikkeellä oli muutenkin todella paljon ihmisiä.

Toinen kiinnostuksenkohteemme oli Anne Frankin kotitalo. Haaveeni oli vierailla taloon tehdyssä museossa, mutta kuten arvata saattaa, myös sinne oli hirveä jono. Tämä kieltämättä vähän harmitti, päätimme tulla joskus viikonloppureissulle kaupunkiin ja vierailla museossa.

***

Kävelimme kanavien rannoilla ja nautimme keväisestä auringosta. Takaisinpäin asemalle kävelimme punaisten lyhtyjen alueen poikki ja se oli varsin hauska kokemus. Erityisesti siellä haistoin tuon makean vienon tuoksahduksen ja siinä vain kadulla porukka kääri sätkää, näin suomalaisesta se tuntui todella kummalliselta, mutta siellä se tuntui olevan lähes normaalia!

Kuten kunnon turistien kuuluu, ihailimme kauniita rakennuksia ja kävelimme pikkukatuja pitkin. Pari tuntia riitti aika mukavasti kaupunkiin tutustumiseen ja siellä liikkuminen oli kartan kanssa helppoa. Tarjolla olisi ollut myös eri pituisia kanavaristeilyitä, mutta tällä kertaa emme lähteneet sellaiselle, ehkä ensi kerralla!

Toisaalta Amsterdam oli kaikessa nuhruisuudessaan varsin hassu kaupunki: vinoja taloja, joista osa nousee suoraan vedestä. Eri värisiä kapeita taloja vierekkäin. Vehreämpään vuodenaikaan kaupunki olisi varmasi kauniimpi.

***

Amsterdam ei kuitenkaan aiheuttanut ihan hirveitä rakastumisen tunteita, mutta ihan mukava kaupunki ja käymisen arvoinen. Ehkäpä palaamme kohteeseen joskus myöhemmin. Mikäli kuitenkin teillä on koneen vaihto Schipholin lentokentällä, suosittelen lämpimästi vierailua myös Amsterdamin keskustassa. Neljän - viiden tunnin vaihto riittää oikein hyvin. Schipholilla kaikki toimi todella ripeästi ja pääsimme todella nopeasti esimerkiksi turvatarkastuksen läpi.

Mulle jäi todella hyvä fiilis tällaisesta vähän pidemmästä vaihdosta ja sen tuomasta mahdollisuudesta. Aion varmasti tulevaisuudessakin hyödyntää moista mahdollisuutta, vaikka ensin vähän jännittikin!