lauantai 14. heinäkuuta 2018

Kannattaako Poriin matkustaa?

Mikä hitto niitä porilaisia vaivaa?

Tätä asiaa lähdimme yhtenä päivänä selvittämään.

Tosiasiassa Pori päätyi päiväreissumme kohteeksi, kun paras ystäväni sai sieltä kesäksi töitä ja halusin mennä häntä sinne tapaamaan. Päätimme samalla yhdistää meille vähän tuntemattomampaan kaupunkiin tutustumisen.

Kummallista, että olemme molemmat kasvaneet noin 150 kilometrin päässä Porista, mutta emme siltikään ole juuri kaupunkiin tutustuneet koskaan sen paremmin. Meillä ei oikeastaan ollut juuri odotuksia Poriin liittyen, sillä meillä ei ollut mikäänlaista mielikuvaa kaupungista. Pikaisella Googlen vilkaisulla ja ystäväni vinkellä löysimme muutamia kiinnostavia vierailukohteita reissulle. Kannattaako Poriin siis matkustaa ja missä siellä ehkä kannattaisi käydä?

Yyteri

No joo, Yyteri on varmasi jokaiselle suomalaiselle ainakin nimenä tuttu. Itse muistelen joskus ala-asteella ohimennen käyneeni kyseisellä rannalla, mutta sen suurempia mielikuvia itsellänikään ei ollut.

Jätimme auton parkkiin ja lähdimme kävelemään rannalle. Päivä oli suht aurinkoinen, mutta lämmintä oli vain noin parikymmentä astetta. Olin varautunut uimakamppeilla Alisaa ajatellen, mutta lopulta emme uskaltautuneet veteen, vaikka siellä muutamia rohkeita uiskentelikin.

Olihan ranta ja sen hiekkadyynit upeat näin Suomen mittakaavalla. Rannalla oli mukava kävellä ja nauttia meri-ilmasta. Rannalla on myös kiva leikkipaikka lapsille. Rannalla olisi ollut kahviloita ja muita, mutta meillä oli omat kahvit matkassa ja kyllähän nekin hyvältä maistuivat rannalla.

Takaisin päin kävelimme dyynien välissä ja siellä oli jopa ihan kuuma, kun ei tuullut yhtään! Eli tuulisenakin päivänä Yyteriin kannattaa lähteä, mutta tuolloin suosittelen leiriytymistä dyynien väliin tuulensuojaan!

Kirjurinluoto

Ystäväni suosituksesta suuntasimme Kirjurinluodolle, siellä olisi kuulemma ihan hyvät leikkialueet lapsille ja näin tosiaan oli! Täältä löytyi todella monipuolisesti leikkialueita lapsille ja kohteena se oli myös todella suosittu. Vaikka paikalla oli paljon lapsiperheitä, pääsimme sujuvasti kaikkiin mihin halusimmekin.

Pelle Hermannin -puistossa on perinteisten liukumäkien ja keinujen lisäksi muun muassa eläimiä, nukketeatteria ja aivan mahtava liikennepuisto. Liikennepuisto on todella suosittu ja sinne kannattaa käydä varaamassa vuoro heti kun saapuu puistoon. Liikennepuistoon voi varata puolentunnin vuoron kerrallaan. Liikennepuistossa on kahden kokoisia kulkupelejä ja niistäkin pystyy penkkiä siirtämään. Meidän vähän vajaa 4-vuotias noin metrin mittainen ipana ylettyi hyvin polkemaan pienempää kulkupeliä.

Alisa tykkäsi ihan hirveästi liikennepuistosta ja meidän aikuisten opastuksella homma sujuikin ihan hyvin. Puistossa on myös isompia ja hieman vauhdikkaampia lapsia, joten heitä piti välillä vähän varoa, mutta muuten kaikki sujui todella kivasti.

Kirjurinluoto oli todella kaunis paikka ja todellakin hyvät puitteet leikkimiseen, täällä viihtyisi vaikka koko päivän. Suosittelen ehdottomasti lapsiperheille Pelle Hermannin -puistoa, joka kaiken lisäksi on ilmainen.

Söimme Kirjurinluodolla myös lounaseväämme, ennen kuin lähdimme kohti keskustaa odottelemaan jokirantaan, että ystäväni pääsi töistä. Olin todella yllättynyt, miten kaunis kaupunki Pori on puutaloineen ja kaupungin läpi virtaavine jokineen. Jotenkin mulle tuli mieleen sellainen Turun ja Tampereen risteytys!

Reposaari

Lähdimme ajelemaan kohti Reposaarta, joka osoittautui hauskaksi pieneksi saareksi Porin edustalla. Hassu pikkusaari oli hetkessä ajettu läpi ja päätimme pysähtyä jäätelölle, sekä tutkimaan satamaa.

Reposaari on suloinen puutaloineen ja satamineen. Saarella vallitsee hyvin rauhallinen ja idyllinen fiilis kantakaupunkiin verrattuna. Olisi kiva omistaa Reposaaresta kesähuvila ja viettää siellä kauniita kesäpäiviä.

Reposaaresta suuntasimme vielä Kallon saarelle, missä meidän piti katsastaa Kallon majakka, mutta se sattui juuri tällä hetkellä olemaan remontissa. Ihailimme siis hetken kauniita kallioita ja hiljalleen laskevaa aurinkoa. Kallossa olisi ollut myös söpö kesäkahvila, jossa kannattaa poiketa kahvilla ja tänne eksyy.

***

Loppukaneettina todettakoon, että Pori pääsi yllättämään positiivisesti ja sopii oikein hyvin lapsiperheen matkakohteeksi kotimaassa. Etenkin nyt kun Porissa on myös asuntomessut, kannattaa kaupungissa ehdottomasti piipahtaa. Vastoin odotuksia, myös porilaiset osottautuivat oikein hyviksi tyypeiksi! ;)