perjantai 13. huhtikuuta 2018

Taas se aika vuodesta, kestääkö parisuhde?

Sori seuraavat pari viikkoa...


Sanoi Samuli viime viikonloppuna ja tiesin tarkalleen mitä se tarkoittaa. Se on näkynyt meidän perheessä jo tovin, nimittäin alkava kisakausi! Tämä huhtikuu tarkoittaa yleensä sitä, että Samuli viettää kaiken liikenevän ajan tallissa kilpa-autoja tehden.

Se tietää mulle yksinäisiä iltoja, enemmän vastuuta kotitöistä ja Alisasta. Joskus nämä hetket harmitti mua enemmän, mut nykyään olen jo tottunut. En tiedä, olisiko mun vaikeampi hyväksyä tätä kuviota, jos kyseessä ei olisi yhteinen harrastus.

Koskaan mun ei ole tarvinnut Samulia pakottaa talliin, ei todellakaan. Olen jopa sanonut, ettei mun takiani tarvitse, jossei itse halua tai ei jaksa. Mutta se ei ole ollut Samulille vaihtoehto, nimenomaan kilpa-autojen rakentaminen on Samulin harrastus, ei ehkä niinkään se ajaminen.


***


Oma aika on tärkeää. Joskus on kiva olla ilta ihan yksin ja vaikka lukea tai katsoa televisiosta juuri sitä ohjelmaa, mitä haluaa. On kuitenkin aika kuluttavaa parisuhteen kannalta, jos päivän ainoa näkeminen on aamulla hyvää työpäivää huikkaisu peiton alle. Toisaalta toisen kainalo tuntuu entistä paremmalta kun satutaankin yhtäaikaa illaksi kotiin. Niinä iltoina riittää juteltavaa ja nukkumaan meno venähtää kun toisen kanssa haluaa vain jutella. Suhteen alkuaikoina erossa olo tuntui monta kertaa pahemmalta ja silloin sitä vietettiinkin aikaa paljon enemmän yhdessä, jopa siellä tallilla. Nyt perhe-elämän keskellä on pakko luovia ja tehdä kompromisseja. Usein se siis on pois juuri yhteisestä ajasta.

Eniten mua näissä keväissä harmittaa, että Alisa näkee isäänsä vähän harvemmin. Huomaan, että Alisalla on usein Samulia ikävä. Kuitenkin kun Samuli on kotona, hän on 110% läsnä Alisan kanssa ja paikkaa täydellisesti ne poissaolevat illat. Onneksi aamut on Samulin ja Alisan aikaa, silloin he katsovat yhdessä lastenohjelmia ja Samuli tekee Alisalle kampauksen päiväkotiin. Ne jos mitkä on tärkeitä juttuja päivässä!

Vuodenaikana kevät on mun suosikkeja, mutta perhe-elämän ja etenkin parisuhteen kannalta se on hemmetin raskasta. Mutta kyllä, tästäkin keväästä selvitään. Selvitään, kuten on selvitty niistä edellisistäkin. Siitä ei ole epäilystäkään.


Se mitä mulla kanssasi on
Nousuissa auringon
On enemmän kuin mikään milloinkaan




4 kommenttia:

  1. Minusta on tosi hienoa, että hyväksyy toistensa harrastukset ja osaa antaa toiselle tilaa vaikka se tarkoittaakin tällaisia jaksoja. Juuri se saa parisuhteen kestämään <3

    VastaaPoista

Jätä toki kommenttia! :)