tiistai 6. helmikuuta 2018

Nähtävää Mauritiuksella: hyppää päiväksi katamaraaniretkelle

Turkoosia vettä ja kauniita rantoja, niitä Mauritiuksella riittää! Olimme etukäteen kuulleet suosituksia katamaraaniretkistä ja päätimmekin sellaiselle lähteä yhdeksi päiväksi. Homma oli sinänsä helppo, koska hotellimme kautta pystyi moisen varaamaan ja seuraavana aamuna meidät noudettiin hotellin laiturilta.

Aamupäivällä ajelehdimme pitkin saaren itärannikkoa,  rantoja ja turkoosia vettä ihastellen. Musiikki soi ja makoilimme kannella (petollista) aurinkoa nauttien.

***

Ensimmäinen varsinainen kohteemme oli vesiputous, lomaviikon aikana näimme näitä kyllä useita, mutta jokainen oli tosi upea. Ajoimme katamaraanilla kapenevaa uomaa pitkin, jonka molemmilla puolilla nousi jylhät kalliot ja ihan tajuttoman tiheää vihreää viidakkoa. Mauritius on todella vehreä ja trooppinen saari, tämän saimme kyllä huomata. Vesiputoukselle asti ei katamaraanilla päässyt, joten loppuvaiheessa meidät tultiin noutamaan moottoriveneellä.

Botskilla pääsimme ketterämmin kapeikkoon ja siellä meitä odotti hieno vesiputous, jonka pauhu peitti alleen kaiken muun äänen. Pakolliset turistikuvat piti tietenkin ottaa ennen kuin palasimme katamaraanille. Reissulla näimme myös villiapinan, joka hyppeli ränsistyneen laivan kannella.

Vesiputouksen jälkeen suuntasimme pidemmälle pois rannoilta, tarkoituksena käydä snorklailemassa. Huomasin paikan olevan sellainen, mihin kaikki turistit viedään snorklaamaan, se oli toki arvattavaa, mutta osasin vähän jo odottaa mitä oli luvassa...

Kun pääsimme veteen, huomasin heti ettei vesi todellakaan ollut erityisen kirkasta.. Siitä toki näki pohjan aika mitättömät korallit ja muutamat fisut. Pettymys kohde oli kuitenkin, sillä esimerkiksi Thaimaassa korallit ja veden kirkkaus oli ihan eri tasoa. Luulen, että jos meillä olisi ollut enemmän aikaa saarella, olisimme löytäneet paremman paikan snorklaukseen. En voi uskoa, että Mauritiuksen paikat ovat tämän tasoisia. Toisaalta on ehkä hyvä jos me turistit pysyttäisiin poissa riutoilta, nekin pysyisivät paremmassa kunnossa.

Snorklaamisen jälkeen oli lounaan vuoro. Lounas oli aika samanlainen kuin hotellissammekin: salaatteja ja grillattua lihaa ja kalaa, lisäksi oli paistettua valkosipulileipää. Ruoka oli todella maistuvaa kuten olimme Mauritiuksella muutenkin tottuneet. Jälkiruoaksi ihanaa tuoretta ananasta!

***

Lounaan jälkeen matkasimme kohti Ile aux Cerfsin paratiisisaarta. Saavuimmekin tänne viettämään iltapäivää. Kuljimme saarelle kapean turistikojukujan läpi, samaa tavaraa mihin olimme aikaisemminkin törmänneet.

Perillä meitä odotti valkoinen hiekka ja turkoosi meri. Ohitimme sukkelaan aurinkotuolirivistöt ja lähdimme hieman syrjemmältä etsimään rantapaikkaa. Saari on yksi itärannikon nähtävyyksistä ja ihmisiä siellä todellakin riitti. Ei tosin siinä määrin kuin monissa lomakohteissa olen aikaisemmin törmännyt, mutta kun olimme tottuneet nyt rauhalliseen ja hiljaiseen rantalomailuun, kontrasti oli aika suuri.

Ihmisiä oli siis suht paljon rannalla, bilemusiikki soi ja rantakauppiaat kiersivät rannoilla, eivät toki tyrkyttäneet mitään ja kohtelias ei upposi heihin hyvin.

En voi kieltää, saaren rannat olivat tosi upeat ja mielellämme vietimme siellä iltapäivän. Suosittelen siis ehdottomasti siellä käymään jos Mauritiuksella lomailette. Paratiisirantoja toki löytyy myös rauhallisemmilta paikoilta.

Meidän hotellilta oli joka päivä ilmainen kuljetus tuonne saarelle, mutta päätimme että meille tuo yksi iltapäivä riitti hyvin.

***

Loppuiltapäivän seilasimme hiljalleen pitkin rannikkoa kylmistä juomista nauttien. Suosittelen reissua ehdottomasti, hintaa päivälle tuli 40e/hlö sisältäen myös lounaan sekä rajattomasti juomia. Suosittelen välillä siirtymistä kuitenkin varjoon, sillä me saatiin reissun pahimmat palamiset aikaan juuri tuolla katamaraaniretkellä. Merellä aurinko on petollinen.

Ihana päivä!

1. Hurmaavia lomamaisemia!
    Lempeää helmikuun jatkoa sinulle!

2. Ihanan näköistä! Voi miksi Mauritiukselle on niin pitkä lentomatka? Mä en pysy hengissä niin kauaa koneessa, että pääsisin perille..

1. Joo lentomatka on kyllä aika pitkä, onneksi yölento oli vähän helpompi kestää! :)

3. Vau, niin upean näköistä! Tuonne olisi ihanaa joskus päästä. Kiva lukea näitä matkapostauksia:)